SÁRBOGÁRDI MÉSZÖLY GÉZA ÁLTALÁNOS ISKOLA SZENT ISTVÁN TAGISKOLÁJA
GYERMEK ÉS IFJUSÁGFÉDELEM MUNKATERVE
,,a gyermekvédelemben a legnagyobb eszme a prevenció. Megelőzni azt, hogy a fiatalkorú a
bűn lejtőjére tévedjen. A munka így könnyebb is, mert amikor a bűnbe belekóstol a fogékony
gyermeklélek, már sokkal nehezebb feladat hárul azokra, akik mentőként jelentkeznek…”
Gegus Dániel
Jóváhagyta:
……………………………………………………………….. …………………………………………………………………
Tagintézmény vezető Munkaközösség vezető
Iskolánk Pedagógiai Programjában kiemelten szerepelnek a gyermek- és ifjúságvédelmi feladatok. Különösen nagy figyelmet fordítunk a hátrányos helyzetű, a veszélyeztetett, a felzárkóztatásra szorult tanulók segítségadására, valamint az esélyegyenlőség megteremtésére. A fentiek mellett kiemelten fontosnak tartjuk a prevenciót.
Törvényi háttér:
• A többször módosított 1993. évi LXXIX. törvény a közoktatásról
• 1997. XXXI. Tv. (Gyvt) Gyermekek védelméről és gyámügyi igazgatásról szóló törvény
• 1998. évi LXXXIV. törvény a családok támogatásáról
• 2003. évi CXXV. törvény az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról
• 2011. évi CCXI. törvény a családok védelméről Az 1997. évi XXXI. törvény rendelkezik a gyermekek védelméről, valamint a gyámügyi igazgatásról. A törvény 14. § 1. pontja fejti ki, hogy mit nevezünk gyermekvédelemnek: „A gyermekek védelme a gyermek családban történő nevelkedésének elősegítésére, veszélyeztetettségének megelőzésére és megszüntetésére, valamint a szülői vagy más hozzátartozói gondoskodásból kikerülő gyermekhelyettesítő védelmének biztosítására irányuló tevékenység”.
Az ifjúságvédelmi feladatok ellátása.
A fiatalok életvitelével- életmódjával, szabadidejük hasznos eltöltésével, az ehhez kapcsolódó prevenciós munkával, a hátrányos és veszélyeztetett helyzetű tanulókkal való kiemelt foglalkozásban jelölhető meg. Az intézmény eredményes működéséhez elengedhetetlen mind a tanárok, mind a fiatalok részéről a kiegyensúlyozott, nyugodt légkör. Az ifjúságvédelemmel foglalkozó szakemberre háruló igen nehéz feladat, hogy a híd szerepét betöltve közvetítsen pedagógus, diák és szülő között,, kölcsönös és őszinte bizalmat feltételezve és egymás személyiségi jogait a legmesszebbmenőkig tiszteletben tartva.
Iskolai gyermekvédelmi munka célja és feladata a 2023/2024-es tanévben.
A gyermekvédelmi tevékenység legfontosabb célja, hogy megelőzze, elhárítsa, illetve, enyhítse azoknak a káros folyamatoknak a hatását, melyek a személyiségfejlődést megzavarják, valamint gátolják. Minden gyermek beletartozik a gyermekvédelmi munkába, részese annak, hiszen mindegyik, kivétel nélkül odafigyelést igényel.
Célok:
• A gyermekek gondozásának, oktatásának, szellemi, erkölcsi, testi, esztétikai, egészségi fejlődésének előmozdítása, támogatása.
• Ellátásuk, gondozásuk elősegítése, személyi biztonságuk, érdekeik védelme.
• Jogaik érvényesülésének biztosítása.
• Hátrányos helyzet észrevétele.
• A veszélyeztetettség felderítése.
• A veszélyeztető okok feltárása.
• A veszélyeztető körülmények felszámolása vagy legalább csökkentése.
• A szülő tájékoztatása a gyermekvédelmi alapellátás helyi rendszeréről, segítése a helyi támogatások rendszerében.
A gyermek- és ifjúságvédemi feladatok:
- A tanulók személyes gondjainak feltárása, pedagógiai eszközökkel történő segítése.
- Napközi otthon, tanulószoba működtetése.
- Gyermekétkeztetés biztosítása, a szociális helyzettől való támogatása.
- A hátrányos helyzet enyhítésére, a nehéz családi és anyagi helyzet jelzése.
- A tanuló veszélyeztetett helyzetének javítása érdekében a családsegítő szolgálat és a gyámhivatal megkeresése.
- Életmód-életvitel orientálása, különféle hasznos szabadidős tevékenységek ajánlása.
- Különböző prevenciós előadások, rendezvények szervezése.
- A továbbképzési lehetőségek kihasználása.
- Előadások szervezése a fiatalokat érintő témakörökben.
- Szabadidős tevékenységek ajánlása.
- Rendhagyó osztályfőnöki órák tartásához szakemberek meghívása.
- Egyéni és csoportos problémafeltáró beszélgetési lehetőségek szervezése.
- Kapcsolattartás a szülőkkel, diákokkal.
- Kapcsolattartás az osztályfőnökökkel, a nevelőtestülettel.
- Kapcsolattartás az illetékes gyámhivatallal, a családsegítő szolgálattal.
- Segítségnyújtás ahhoz, hogy a diákok egyéni problémáikhoz külső szakember segítségét igénybe vehessék.
A szociális hátrányok enyhítését segítő tevékenység
- A szociális hátrányok ellensúlyozására az önkormányzat és a tv. által előírt lehetőségekről tájékoztatjuk a szülőket.
- A tanulók szociális hátrányainak felderítése, nyomon követése az osztályfőnök felelőssége. A szélsőségesen hátrányos, illetve veszélyeztetett tanulókra vonatkozó adatokat egyezteti az ifjúságvédelmi felelőssel, aki a tanuló helyzetét szintén figyelemmel kíséri és jelzi a családsegítő és gyermekjóléti szolgálat felé.
Egyéb tevékenységek a szociális hátrányok enyhítésére
- Felzárkóztató, tehetséggondozó programok
- Tehetséggondozás: verseny előkészítés
- Rendőrségi előadók meghívása
- Orvosi előadások, videofilmek az egészséges életmódról
- Szükség esetén kapcsolatfelvétel a szakszolgáltató intézményekkel
- Pályaorientációs tevékenység
- Pályázati lehetőségek kihasználása
Együttműködés a gyermekvédelmi feladatok ellátásában:
A gyermekvédelmi feladatok végzését a gyermekvédelmi felelős koordinálja. A gyermekvédelmi feladatok ellátásáért minden pedagógus felelős. Az iskolán belüli együttműködések, illetve az iskolával kapcsolatban lévő társintézmények számára állandó tényezője kell legyen minden újabb beavatkozásnak az elsődleges jelzést adótól jövő és a feléje történő visszajelzés. Szükséges az eset kísérése, az aktuális változások számbavételével (pl. rendszeres családlátogatás, családgondozóval való kapcsolattartás). A beavatkozás egészét csak akkor tekinthetjük eredményesnek, ha a gyermek testi-lelki biztonsága, fejlődési szükségletei kielégítése helyreállt. Az iskolában végzett gyermekvédelmi munka eredményessége a szakmák közötti kooperáció hatékonyságától függ
Kapcsolattartás:
Kapcsolattartás folyamatos:
• osztályfőnökökkel
• területileg illetékes családgondozókkal
• az osztályfőnökök kapcsolata a szülőkkel (telefonon, írásban, szülő értekezletek keretében, családlátogatás keretében, szülő által személyes megkeresés során)
• gyermekorvossal
• védőnővel, pszichológussal, pszichiáterrel
• Gyermekjóléti Központok munkatársaival és a gyermekvédelemmel foglalkozó személyekkel, intézményekkel, hatóságokkal,
• Szakértői Bizottsággal
• Pedagógiai Szakszolgálatokkal
• Helyi Rendőrkapitányság munkatársaival
• Városi Önkormányzattal
A gyermek és ifjúságvédelem programja, a 2023/2024-es tanévben
A gyermekvédelmi munkát nem lehet teljesen előre megtervezni. Ez abból adódik, hogy nem lehet tudni mennyi eljárás fog indulni a tanév közben. Ettől függetlenül szeptemberben felmérésre kerül, hogy hány fő hátrányos helyzetű, halmozottan hátrányos helyzetű, valamint veszélyeztetett gyermek van az intézményünkben. A létszámuk évközben változhat, hiszen a nyilvántartásba vétel az önkormányzati, valamint a járási gyermekvédelmi határozatok alapján történik. Ebből is adódhat az, hogy évközben nőhet a felmerülő gondozások, a családlátogatások, az esetmegbeszélések, az adatszolgáltatások, stb., száma.
Állandó feladatok:
- A gyermek és ifjúságvédelem munkatervének összeállítása, elfogadása.
- Tankönyvtámogatás, étkezési támogatás, igazolások begyűjtése.
- Tanulói nyilvántartások (hátrányos helyzet, halmozottan hátrányos helyzet), egyeztetések.
- Igazolatlan hiányzások kimutatásának átbeszélése, vezetése havi bontásban folyamatos, minden hónap végén leadni a gyermek és ifjúságvédelmi felelős részére.
- Hiányzások következményeivel kapcsolatos tájékoztatás, figyelem felhívás, teendők.
- Városi és az illetékes Gyermekjóléti és Családsegítő Központok Gyermekjogi Képviselő, egyéb gyermekvédelmi feladatokat ellátó központok címének, elérhetőségeinek kifüggesztése. Egyéb gyermekjóléti aktualitások nyilvánossá tétele, kifüggesztése.
- Tantestületi értekezlet, munkaközösségi megbeszélés.
- Félévi és év végi értekezleten szóbeli és írásbeli beszámoló készítése.
- Statisztikák
Horváth Réka
Gyermek- és ifjúságvédelmi felelős